Lyd i samarbejde med

Heva Vaupel

Scenografi i samarbejde med

Rosa Birkedal

Foto

Ukendt

Location

Den Frie Udstillingsbygning

Time

19/9 2024

Genre

Artificial Optimism performanceprogram

MELODRAMA

af

Camilla Lind

Performance foregår sammen med 'The Joystick and The Reins' af Eve Stainton

Camilla Lind (*1989, DK)

MELODRAMA, 2024, Performance, 25 min.

For Camilla Lind er kroppen en flydende enhed, der kan skrøbeliggøre og slå sprækker i vores socialiserede virkelighed. Hun er optaget af hvordan fejl, kaos og humor kan bruges som redskaber til at undersøge kroppens og sindets forandringspotentialer. I sin nye performance MELODRAMA (2024) tager hun udgangspunkt i genren gotisk melodrama, hvor stærke affekter blander sig med elementer af det overnaturlige, og i kunstnerens version suppleres med referencer til pop- og subkultur. Centralt i Linds performance er en kvindelig karakter, der synes at leve i mellemrummet mellem fiktion og virkelighed. I en række transformationer af sig selv fra levende væsner til materier afsøger hun muligheden for at kommunikere med afdøde, som en måde at komme overens med sin egen sorg. Ved brug af koreograferede lydelementer og i samspil med filmiske teknikker udfoldes således en cirkulær fortælling, et slags forvrænget spøgelsesunivers og one-woman show for de døde, hvor intet er, som det umiddelbart ser ud. I modsætning til futuristernes forsøg på at tilsidesætte fortiden og kaste sig hovedkulds ind i nuet og fremtiden, retter værket opmærksomhed mod hvordan krops- og sindstilstande er forbundet med minder, og hvordan vi kan forlige os med dem.

________________________________________________________________________________________

OM CAMILLA LIND (DK)

Camilla Lind (f. 1989) er danser og koreograf fra Statens Scenekunstskole 2019. Hun er medlem af det kunstnerdrevne studie Dance Cooperative. I sit arbejde, herunder performance, tekst, lyd og kostumer, undersøger hun kroppens og kønstransformative potentialer ved at udviske grænserne mellem privat og offentligt rum, kunst og liv. Hun arbejder med kroppen som en flydende enhed, der kan opløses eller skabe brud i betonen. Ved at bruge fejl, kaos og humor som redskaber søger hun at skabe forestillinger, der både er nærværende og udvider i deres format og udtryksevne. Hendes koreografiske situationer og billeder undersøger friktionen mellem æstetik, form og performativitet.

________________________________________________________________________________________

ARTIFICIAL OPTIMISM PERFORMANCEPROGRAM

Artificial Optimism er en udstilling om futurismens resonanser i samtidskunsten, som kan opleves på Den Frie Udstillingsbygning fra 24. aug. – 27. okt. 2024. I løbet af udstillingsperioden vil der løbende afholdes performances og koncerter af de udstillende kunstnere. Performance var central for futurismen og programmet er inspireret af de aftener og eftermiddage som futuristerne afholdt mellem 1909 og 1914, hvor de præsenterede kombinationer af oplæsninger, lydkunst, happenings m.m. Deltagelse i performanceprogrammet er gratis, når  billet til udstillingen er betalt.

Udstillingens performanceprogram er udviklet i regi af Toaster, der er et samarbejde mellem Husets Teater og Den Frie.

Lyd i samarbejde med

Heva Vaupel

Scenografi i samarbejde med

Rosa Birkedal

Foto

Ukendt