Koncept, koreografi, performance

Miriam Kongstad

Lydkomposition, live-performance

Heva Vaupel

Foto

Johanne Karlsrud

Location

Den Frie Udstillingsbygning

Time

24/10 2024

Genre

Artificial Optimism performanceprogram

HARD PLAY

af

Miriam Kongstad

Performance foregår sammen med 'ANTAGONIST' af Thjerza Balaj

Miriam Kongstad (*1991, DK)

HARD PLAY, 2024, Performance, 45 min

Børnelege opfattes ofte som harmløse og uskyldige, men hvordan påvirker legen vores socialisering, identitet og værdier senere i livet? Med udgangspunkt i en række velkendte børnelege kan HARD PLAY(2024) anskues som en koreografisk analyse af legens konstruktion – de dynamikker, kønsidentiteter og sociale normer, som vi tillæres i en tidlig alder. I performanceværket isoleres, dekonstrueres og samples bevægelser fra legens univers med omdrejningspunkt i en central rekvisit: en 1,5 meter lang fletning påsat kunstnerens hår. I løbet af værket forvandler fletningen sig fra en prinsesses hår til hundesnor, lasso og pisk, alt i mens vi dykker ned i en verden af eufori, fantasi og skræk. Miriam Kongstads praksis kredser ofte om samspillet mellem krop og samfund. I sine værker artikulerer hun flertydige og komplicerede aspekter af livet såsom sundhed, identitet, seksualitet, smerte og begær, hvorved menneskekroppen udforskes som en metafysisk, organisk, social og åndelig enhed. I den historiske futurisme var tematiseringen af og diskussioner om køn central fra første færd. Som reaktion på F. T. Marinettis anti-feminisme i “Futurismens Grundlæggelse og manifest” (“Fondazione e Manifesto del Futurismo”, 1909) svarer en række kvindelige futuristiske igen med udviklingen af en kvindelig futurisme, heriblandt Valentine de Saint-Point, Rosa Rosà, Enif Robert og Futurluce. De tegner igennem 1910’erne et mere nuanceret billede af futurismens kønskamp og åbenhed for nye kønsdefinitioner.

 

OM MIRIAM KONGSTAD (DK)

Miriam Kongstad (DK, 1991) er en kunstner med base i Berlin og København. Oprindeligt uddannet koreograf fra Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz Berlin (HZT), og efterfølgende afsluttede hun en MFA i billedkunst fra Sandberg Institute i Amsterdam i 2020. Materialiseret som billeder, performance, skulptur, tekst og lyd, er Kongstads praksis forankret i udforskninger af legemliggørelse, identitet og sociale koder. Gennem skildringer af kulturelle og politiske strukturer analyserer hun samspillet mellem kroppe og samfund. Ved at italesætte ofte ambivalente og komplekse aspekter af livet, såsom sundhed, seksualitet, smerte og lyst, udforskes menneskekroppen som en metafysisk, organisk, social og spirituel enhed – en udvidet oplevelse af at være kød. Miriam Kongstad har udstillet og optrådt internationalt, herunder Statens Museum for Kunst (DK), Glyptoteket (DK), Centre Pompidou (FR), Bergen Kunsthall (NO), Het HEM (NL), Kunsthal Charlottenborg (DK), KØS – Museum of Art in Public Spaces (DK), Kunsthal Aarhus (DK), MMAG Foundation (JO), Fundación Botín (ES), Hamburger Bahnhof (DE), PPL (USA) og Sophiensaele (DE). I 2022 og 2023 blev Kongstads værker erhvervet af blandt andet Statens Museum for Kunst, Ny Carlsbergfondet og Statens Kunstfond.

 

ARTIFICIAL OPTIMISM PERFORMANCEPROGRAM

Artificial Optimism er en udstilling om futurismens resonanser i samtidskunsten, som kan opleves på Den Frie Udstillingsbygning fra 24. aug. – 27. okt. 2024. I løbet af udstillingsperioden vil der løbende afholdes performances og koncerter af de udstillende kunstnere. Performance var central for futurismen og programmet er inspireret af de aftener og eftermiddage som futuristerne afholdt mellem 1909 og 1914, hvor de præsenterede kombinationer af oplæsninger, lydkunst, happenings m.m. Deltagelse i performanceprogrammet er gratis, når  billet til udstillingen er betalt.

Udstillingens performanceprogram er udviklet i regi af Toaster, der er et samarbejde mellem Husets Teater og Den Frie.

Koncept, koreografi, performance

Miriam Kongstad

Lydkomposition, live-performance

Heva Vaupel

Foto

Johanne Karlsrud