Blomster visner, frugter rådner, glas går i stykker. Intet er for evigt.
Med værket VANITAS præsenterer billedkunstner Jules Fischer et univers udfoldet gennem flere medier: en installation, et videoværk og en performance. Titlen henviser til barokkens stillebenmalerier, hvor opstillede genstande, visne blomster, rådne frugter, kranier og stearinlys blev iscenesat for at symbolisere forgængelighed såvel som forfængelighed.
Totalinstallationen VANITAS åbner for en drømmende verden af queer kroppe og symboler, der er styret af forandring. Stemmer, musik, bevægelser og gestik skifter i loops og danner en cirkulær dramaturgi, der hverken lover en forklaring eller en løsning. Identiteter forbliver åbne og foranderlige og der udtrykkes både sorgfyldte og euforiske stemninger som knytter sig til en tilstand af transition.
VANITAS er en smuk queer-fortælling, der tager udgangspunkt i den foranderlighed der ligger til grund for stillebenmaleriet med referencer til både pop- og musicalgenren. Performancen VANITAS fremføres af professionelle dansere og sangere til en poetisk lydcollage af popmusik som hylder hele queer- og transfællesskabet og giver plads til dem, der må være i bevægelse for at være hele.