Koncept, Koreografi og tekst
Ligia Lewis
Performance
Vânia Doutel Vaz
Koreografiske assistenter, alternerende performer
Corey Scott-Gilbert, Justin Kennedy
Research/Dramaturgi
Sarah Lewis-Cappellari
Research
Michael Tsouloukidse
Lys design
Joseph Wegmann
Musik komposition & lyd design
George Lewis Jr AKA Twin Shadow & Wynne Bennett
Voice over
George Lewis Jr AKA Twin Shadow
Lyd teknikere
Max Eilbacher, Neda Sanai
Scenografi
Ligia Lewis
Kostume
SADAK
Sceneteknikere
Jachya Freeth, Şenol Şentürk, Anna Cackett
Produktion & administration
Sina Kießling
Produktion & distribution
Nicole Schuchardt
Production assistance
Julia Leonhardt
Location
Revolver
Time
31 maj - 1. juni, kl. 20
Genre
Dance performance
A Plot/ A Scandal
Ligia Lewis
Forestillingen er kurateret og præsenteret i et samarbejde mellem CPH STAGE, Toaster og REVOLVER
Et blotlagt komplot, en nedrig gerning, indbyder til skandale. Uanset om det er i revolutionens ånd eller romantiske drømmerier, så fremkalder skandalen forestillingen om det umulige. Utopisk eller mondæn, hvordan afslører skandalen det, der ligger uerkendt tæt på vores fantasier? Og hvorledes afdækker det, hvor samfundet sætter sine grænser? Hvis livet er en skandale, der blot venter på sit plot, hvordan placerer vi os så i dens matrix? De er amoralske og uanstændige, skandalerne, hændelser, hvor fantasi og nydelse stjæler rampelyset. Ledet af spørgsmålet om hvem denne nydelse er til for og på hvis’ bekostning’, udforsker Lewis nye plot teaterscenen, hvor der er rigeligt med skandaler.
Ved at væve historiske, anekdotiske, politiske og mytiske narrativer sammen – fra oplysningstidens store tænker John Locke, over Maria Olofa (Wolofa), en hovedperson i slaveoprøret i Santo Domingo i 1521, til den cubanske kunstner og revolutionære Jose Aponte, og Lewis’ egen oldemor, en figur Lewis vender sig til som modstandsguide i plottets rammer – konstruerer koreografen en nægtelsens poetik. I en dans mellem affekt og legemliggørelse, mellem at se og at blive set, er Et plot / En skandale en scene i støbeskeen, hvor begejstringen over det, som ikke passer ind, måske kan finde sin plads.
Værket udfoldes i følgende dele:
Præludium
Plot 1: John Locke
Plot 2: Oprør
Intermezzo: John Locke rydder op efter sig
Plot 3: Lolons historie/fucke plottet op
Outro: Reparation?
Om Performeren Vânia Doutel Vaz:
Vânia Doutel Vaz, angolansk portugisisk, studerede dans i Portugal hos Royal Academy of Dance, Escola de Dança do Conservatório Nacional og Fórum Dança; var medlem af Nederlands Dans Theater, Cedar Lake Contemporary Ballet, PUNCHDRUNK (et al.); har været i samarbejde med Tânia Carvalho, Shannon Gillen, Adam Linder, Uri Aran (et al).
Vaz har et løbende samarbejde med danseren og koreografen Trajal Harrell i trilogien “PORCA MISERIA”: “O Medea” for Onassis Foundation (2017) og “Maggie the Cat” for Manchester International Festival (2018-nu), “Séance de Travail” for Schauspielhaus Bochum (2019), “Friend of a Friend”, en livestreamet begivenhed på Fondation Cartier pour l’art contemporain (2021), prøveinstruktion og performer i “Romeo” for Schauspielhaus Zürich (2023-nuværende) og prøveinstruktion af “Tambourines” for Schauspielhaus Zürich (2023-nuværende).
Vaz instruerede og assisterede koreografisk for portugisisk Portugisiske teatergrupper som Teatro Griot, Aurora Negra, Teatro Praga (et al.); skabte og udførte “O Elefante No Meio Da Sala” (2022, PT/FR), “ad aeternum” (2020, PT), “Bureauc’Art” (2019, BE) og “THEIR” (2015, USA).
Vaz har været medlem af Black Arts ‘Union (União Negra das Artes – UNA) siden grundlæggelsen i april 2021.
I 2023 var Vaz blandt de 100 mest indflydelsesrige sorte personligheder i Lusophony af Bantumen i POWERLIST.