Location
Den Frie Udstillingsbygning
Time
5/9 2024
Genre
Artificial Optimism performanceprogram
Grenzfrequenz – Fluktuierendes Geflüster – Phantom Streams
af
Alexander Tillegreen
Performance foregår sammen med 'Point of Passage (Terminal)' af Leonie Strecker
Alexander Tillegren (*1991, DK)
Grenzfrequenz, 2024, 4-kanals højttalere (kvadrofonisk version), 7:00 min
Fluktuierendes Geflüster, 2023-24, 4-kanals højttalere (kvadrofonisk version), 6:00 min
Phantom Streams, 2020-ongoing, 4-kanals højttalere (kvadrofonisk version), 10:00 min
Fantom-ord betegner ord som lytteren kan høre for sit indre, men som ikke akustisk er til stede. Det er ord eller lyde, som så at sige bliver til i samspil med lytterens egne kulturelle, sproglige og ubevidste forudsætninger. Oplevelsen af illusoriske fantom-ord kan ændre sig, alt efter hvor man står, og hvordan man bevæger sig i forhold til lydkilden. På den måde bliver lytteren med sin subjektive tilstedeværelse og sansning til en medskabende og aktiv del af værkets lydunivers. Alexander Tillegreen har i længere tid været optaget af fantom-ord, illusioner og lignende psykoakustiske fænomener, hvor lyd, beskuer og kontekst gensidigt påvirker hinanden. Såvel interessen for at udvide og skærpe sansningen af lyd, samt ambitionen om at anbringe lytteren i centrum af værket, kan spores tilbage til futuristernes medieeksperimenter. En central reference er Luigi Russolos manifest “Støjens kunst” (L’arte dei rumori”, 1913) og sideløbende opfindelse af støjfremkaldende instrumenter, de såkaldte Intonarumori, som han demonstrerede første gang på et teater i den norditalienske by Modena i juni 1913. Tilgangen til ord og lyde som et skulpturelt og uendeligt transformerbart materiale har desuden klangbund i futurismens gennemgående optagethed af dynamisme og forskydninger af medier og sansning.
OM ALEXANDER TILLEGREEN (DK)
Alexander Tillegreen er en komponist og kunstner, der opererer både visuelt, lydmæssigt og rumligt. Han arbejder med flere formater, herunder multikanals lydinstallationer og performances, interaktive lyttesessioner, malerier, print, lys og koncerter samt udstillinger, bestillingsværker og udgivelser. I 2023 præsenterede han en cyklus af nye bestilte lydværker for Darmstädter Internationale Ferienkurse für Neue Musik. Samme år udgav han sit debutalbum på det anerkendte tyske elektroniske musikselskab rastermedia. Hans seneste værk undersøger forholdet mellem psykoakustiske, soniske fænomener og deres potentiale til at reflektere og vække lytterens egen sproglige og kulturelle indlejring. Alexander Tillegreens arbejde har været genstand for flere institutionelle solo- og gruppeudstillinger, herunder: A Bruit Secret – Hearing in Art på Museum Tinguely i Basel (2023), O-Overgaden Instituttet for Samtidskunst i København (2022), FuturDome Museum i Milano (2022), Kunstverein Göttingen (2022), Kunstforeningen GL Strand (2023), Museum für Moderne Kunst i Frankfurt (2017), og Statens Museum for Kunst i København (2008). Han har præsenteret sin musik på mange festivaler og spillesteder, herunder STRØM Festival, Roskilde Festival og CTM Festival.
ARTIFICIAL OPTIMISM PERFORMANCEPROGRAM
Artificial Optimism er en udstilling om futurismens resonanser i samtidskunsten, som kan opleves på Den Frie Udstillingsbygning fra 24. aug. – 27. okt. 2024. I løbet af udstillingsperioden vil der løbende afholdes performances og koncerter af de udstillende kunstnere. Performance var central for futurismen og programmet er inspireret af de aftener og eftermiddage som futuristerne afholdt mellem 1909 og 1914, hvor de præsenterede kombinationer af oplæsninger, lydkunst, happenings m.m. Deltagelse i performanceprogrammet er gratis, når billet til udstillingen er betalt.
Udstillingens performanceprogram er udviklet i regi af Toaster, der er et samarbejde mellem Husets Teater og Den Frie.