Performance og stål lydoptagelser
Leisha Thomas
Produceret af
Michael Kitchin
I samarbejde med Creative Producer
Sara Sassanelli
Digital collage og stålbogstaver
Eve Stainton
Location
Den Frie Udstillingsbygning
Time
19/9 2024
Genre
Artificial Optimism performanceprogram
The Joystick and The Reins
af
Eve Stainton
Performance foregår sammen med 'MELODRAMA' af Camilla Lind
Eve Stainton (*UK)
The Joystick and The Reins, 2024
Fysiske bevægelser, digitale collager, svejset stål og usynlige kræfter som bølger, fantasi eller drama. Det er nogle af de komponenter, der går igen i Eve Staintons tværdisciplinære performances. Stainton er optaget af at skabe situationer som er dissonante og psykedeliske og som udfordrer gængse forestillinger om normalitet og perfektion. Et hovedspørgsmål i deres virke er hvordan man kunstnerisk og performativt kan optrævle essentialistisk tænkning og sætte fokus på marginaliserede menneskers erfaringer med magtstrukturer og sociale konventioner såsom køn og klasse. Deres nye performance The Joystick and The Reins (2024) (med lyd af Leisha Thomas) har sit udgangspunkt i fænomenet reenactments, det vil sige genopførelsen af historiske begivenheder og situationer, og udspringer af en nysgerrighed i forhold til deres form og funktion. Performancen er et større projekt med flere opførelser i kommende tid, dette her er en tidlig udgave. Værket bygger blandt andet på reenactments af historiske krige og kriser samt på genopførelser af episoder af tv-serien UK Crime Watch fra 1980’erne og 90’erne og har konkret form som rekonstruktionen af en teaterscene. Ved at gentage brudstykker og episoder af forskellige slags virkeligheder undersøger værket, hvordan vi kan forholde os til begreber som sandhed og absurditet. Performancen præsenterer en række arketyper fra det historiske referencer, såsom gerningsmand og offer, og antyder hvordan de kan være forbundne. Publikum er både tilskuere og potentielle deltagere i værkets mise-en-scene. Værket problematiserer hvem eller hvad der kan anses som en samfundstrussel, og hvem der har ret til at foretage sådanne kategoriseringer.
OM EVE STAINTON (UK)
Eve Stainton er kunstner og koreograf, født i Manchester og bosat i London, Storbritannien. De skaber multidisciplinære performanceverdener, der rummer bevægelsespraksis, svejset stål, digital collage og andre usynlige kræfter som bølger, fantasi og drama. Deres forskning er forankret i fællesskab, interesseret i, hvordan forskelligt marginaliserede mennesker oplever og kommer i forhold til magtstrukturer og samfundskonventioner. Arbejder ofte med koder, troper og det absurde; at iscenesætte klodsede fysiske forhandlinger eller afsløre ‘bag kulisserne’ mekanismer for at arbejde sammen, som en måde at sætte spørgsmålstegn ved en moralsk idé om perfektion, sømløshed og elegance. Øvrige værker inkluderer bl.a.: ICA (Storbritannien), Tramway for Take Me Somewhere (UK), Venedig Biennale-forestillingsprogram i samarbejde med Florence Peake (IT), Block Universe (UK), Dampfzentrale (CH), My Wild Flag (SE), Le Guess Who? (NL), Bergen Kunsthall (NO), The Place (UK), Nottingham Contemporary (UK), Crac Occitanie (FR), Sadler’s Wells Lilian Baylis (UK), Close Encounters (DK), La Becque (CH), LCMF ( UK), CCA Glasgow (UK), Tangente (CA).
ARTIFICIAL OPTIMISM PERFORMANCEPROGRAM
Artificial Optimism er en udstilling om futurismens resonanser i samtidskunsten, som kan opleves på Den Frie Udstillingsbygning fra 24. aug. – 27. okt. 2024. I løbet af udstillingsperioden vil der løbende afholdes performances og koncerter af de udstillende kunstnere. Performance var central for futurismen og programmet er inspireret af de aftener og eftermiddage som futuristerne afholdt mellem 1909 og 1914, hvor de præsenterede kombinationer af oplæsninger, lydkunst, happenings m.m. Deltagelse i performanceprogrammet er gratis, når billet til udstillingen er betalt.
Udstillingens performanceprogram er udviklet i regi af Toaster, der er et samarbejde mellem Husets Teater og Den Frie.