Location
Den Frie Udstillingsbygning
Time
10/10 2024
Genre
Artificial Optimism performanceprogram
TBA
af
Jessica Ekomane
Performance foregår sammen med 'FIN DE SECTION' af Ville Laurinkoski
Jessica Ekomane (*FR)
Jessica Ekomane arbejder med såkaldt kvadrofonisk lyd, hvor højttalere er placeret i hver af rummets hjørner. Det gør det muligt at reproducere lydsignaler som er gensidigt uafhængige af hinanden, så hun for eksempel kan arbejde med en selvstændig rytme i hver højttaler, som i lytterens perception blander sig og bliver til en kompleks helhed. Kunstneren er interesseret i lydens fysiske affekter, hvordan lyd fysisk kan indvirke på kroppen og ens sansning. En af de gennemgående måder, hun arbejder med lydlige affekter på, er via brugen af psykoakustik og rytmer i flere lag, samt i udvekslinger mellem støj og melodi. Et afsæt kan være at bruge lyd som en statisk situation eller blok, hvor ændringer i lydbilledet ikke foregår i sekvenser, men via langsomt skiftende relationer i kompositionen mellem elementer og forskellige små hændelser. Hendes lydbaserede værker rummer mulighed for at bevæge sig igennem komplekse systemer, der gradvist falder fra hinanden.
OM JESSICA EKOMANE (FR)
Jessica Ekomane er en franskfødt og Berlin-baseret elektronisk musiker og lydkunstner. Hendes praksis udfolder sig omkring liveoptrædener og installationer. Hun skaber situationer, hvor lyden fungerer som et transformativt element for rummet og publikum. Hendes kvadrafoniske forestillinger, karakteriseret ved deres fysiske affekt, søger en katartisk effekt gennem samspillet mellem psykoakustik, opfattelsen af rytmiske strukturer og udvekslingen af støj og melodi. Hendes evigt skiftende og fordybende lydlandskaber er funderet i spørgsmål som forholdet mellem individuel perception og kollektiv dynamik eller undersøgelsen af lyttende forventninger og deres samfundsmæssige rødder. Jessica Ekomane var en af de komponister, der blev valgt som samarbejdspartnere af Natascha Süder Happelman til sin installation på den tyske pavillon på Venedig Biennalen 2019. Hun er også en del af SHAPE Platform roaster of artists for 2019. Hendes arbejde er blevet præsenteret i forskellige institutioner på tværs af Asien, Australien og Europa, såsom CTM festival, KW (Berlin), Ars Electronica (Linz), Dommune (Tokyo) og MUMA (Melbourne).
ARTIFICIAL OPTIMISM PERFORMANCEPROGRAM
Artificial Optimism er en udstilling om futurismens resonanser i samtidskunsten, som kan opleves på Den Frie Udstillingsbygning fra 24. aug. – 27. okt. 2024. I løbet af udstillingsperioden vil der løbende afholdes performances og koncerter af de udstillende kunstnere. Performance var central for futurismen og programmet er inspireret af de aftener og eftermiddage som futuristerne afholdt mellem 1909 og 1914, hvor de præsenterede kombinationer af oplæsninger, lydkunst, happenings m.m. Deltagelse i performanceprogrammet er gratis, når billet til udstillingen er betalt.
Udstillingens performanceprogram er udviklet i regi af Toaster, der er et samarbejde mellem Husets Teater og Den Frie.