Sprog: Primært dansk
Varighed: 40 min
Af og med
Lina Hashim
Performer
Tara Hashim Jensen
Performer
Aida Hashim Munch-Andersen
Instruktørkonsulent
Sargun Oshana
Lyddesigner
Luna Stage
Tekniker
Nikolaj Roed Klüver
Foto
Søren Meisner
Assistent
Asta Von Apfel
Assistent
Maria Theresa Leth Clante
Musik der indgår i performancen
ساجدة عبيد – أبو الرهف (oversat: Sajida Obaid - Abu Al-Rahaf) og Mr. ID ft Sonia Noor - Mra ou Mermora.
Location
Husets Teater, Rød Sal
Time
22/2-23/2 2024
Genre
Managing Discomfort Performancefestival
Odalisque
af
Lina Hashim
Double-bill med 'Kultuur' af Maria Metsalu
Værket Odalisque tager udgangspunkt i den vestlige kunsthistorie, hvor især binaritet var repræsenteret og skildret, hvilket for denne performance kan skabe ubehag, da der kun gøres brug af binære opdelingsprincipper blandt publikum.
OM PERFORMANCEN
I værket Odalisque rejser publikum ind i kunstneren Lina Hashims eget virke som kvindelig billedkunstner med muslimsk kulturbaggrund. Samtidig rejses der også ind i den vestlige, hvide kunsthistorie, hvor den portrætterede brune kvinde ofte er odalisken; en stum, forførende, kvindelig slave i et harem. Hashim ønsker gennem dette værk, at redefinere den historie der gennem kunsthistorien er blevet fortalt samt at skabe et rum for genfortælling af den cementerede ideologi om det erotiske harem. Hashim interesserer sig for fremstillingerne af odaliskfiguren i den vestlige malede kunst, særligt for perioden orientalismen, som en maskulin kolonial konstruktion, og de nutidige tanker om frigørelse og redningen af selvsamme kvinde.
OM LINA HASHIM (DK/KW)
Lina Hashim (she/her), er billedkunstner og performer, født 1978 i Kuwait City, og uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2020. Gennemgående for Hashims praksis indgår hun i en kritisk, nuanceret dialog om og med religion, på den ene side som kvinde opvokset i islam og på den anden side som kritisk seer. Hendes praksis arbejder og fungerer på den måde både som undersøgelser og afsløringer af dele af islam, som normalt er skjult for offentligheden. Hashims praksis arbejder også ud fra et feministisk aspekt, som bl.a. gør sig tydeligt i værket Uden vind (2012), som er fotografier af muslimske kvinders hår under deres tørklæder. Unlawful Meetings (2014) undersøger den seksuelle dobbeltstandard der findes mellem muslimske kvinder og muslimske mænd, der demonstreres gennem kyskhedsprincippet. Suicide Bombers (2016) fokuserer på overbevisningen om, at kvindelige selvmordsbombere i paradis får en helt anden status end deres mandlige kolleger. Værket The Touch (2020) omhandler Hashims egne erfaringer fra sit helt personlige liv, udført i tre dele; en lecture-performance, en dans og en installation.
______________________________________________________________________
MANAGING DISCOMFORT PERFORMANCEFESTIVAL
Toaster og Live Art Danmark præsenterer i foråret 2024 performancefestivalen MANAGING DISCOMFORT, som inkluderer en række danske og internationale kunstnere, hvis værker har fællesnævneren, at de alle omhandler et ubehag, men bearbejder det med omsorg og humor.
Festivalen strækker sig over syv uger og hver uge præsenteres to nye performances, der opføres som double-bill på Husets Teater. Det betyder at én billet giver adgang til begge performances, der er adskilt af en kort pause.
Af og med
Lina Hashim
Performer
Tara Hashim Jensen
Performer
Aida Hashim Munch-Andersen
Instruktørkonsulent
Sargun Oshana
Lyddesigner
Luna Stage
Tekniker
Nikolaj Roed Klüver
Foto
Søren Meisner
Assistent
Asta Von Apfel
Assistent
Maria Theresa Leth Clante
Musik der indgår i performancen
ساجدة عبيد – أبو الرهف (oversat: Sajida Obaid - Abu Al-Rahaf) og Mr. ID ft Sonia Noor - Mra ou Mermora.
Produceret i samarbejde med Kunsthal Kongegaarden
Sprog: Primært dansk
Varighed: 40 min