Collaboration

TANKER OM SAMARBEJDE

“Da vi i sin tid tog initiativ til Det Frie Felts Festival, var det for at sikre adgang til scenekapacitet for Det Frie Felt – udover en masse andre gode grunde, såsom at skabe synlighed, nationalt såvel som internationalt, og kontekst for værkerne i form af en festival. Gennem alle årene på festivalen, der i år er den 7. udgave, har vi haft højt på ønskelisten, at der var en eller flere scener, der indgik i et kontinuerligt og co-producerende samarbejde. Eller som på anden vis gik ind og tog en smule ejerskab over festivalen. Det ville betyde, at der var en konkret forankring af festivalen i scenekunstbranchen, samt sikre kontinuitet omkring hvilke scener man kunne opleve værkerne fra Det Frie Felt på. Ikke nok med at der var tale om publikumsudvikling, kunne det også være, at Det Frie Felts Festival kunne skabe synergi og have en kunstnerisk indvirkning på teatret. Det er ingen hemmelighed, at der den dag i dag stadig er store udfordringer, hvad angår adgang til scenekapacitet for Det Frie Felt i København, men scenekapacitet alene kan ikke gøre det. Det er derfor en stor glæde for Det Frie Felts Festival at vi i år indgår i et samarbejde med Toaster i København, og derigennem de to tilknyttede scener Husets Teater og Den Frie Udstillingsbygning, og ligeledes samarbejdet med Bora Bora og Åbne Scene på Godsbanen i Aarhus, og at samarbejdet fortsætter til de næste festivaler i 2024/25. Det er meget vigtigt og glædeligt, at vores samarbejdspartnere er lige så optagede af- og engagerede i Det Frie Felt, både hvad angår det kunstneriske og i at sikre scenekapacitet til feltet, og derigennem tager et co-kunstnerisk ejerskab for festivalen – uden at det kompromitterer festivalens uafhængighed og autonomi. Det kommer i sidste ende ikke kun kunstnerne til gode i Det Frie Felt, men også publikum, der får mulighed for at opleve værker fra Det Frie Felt.”
– 
Gritt Uldall-Jessen, Kunstnerisk leder af Det Frie Felts Festival sammen med Erik Pold

“Jeg tænker samarbejder på to måder. Den ene er åbenbar; I vores branche, scenekunsten, arbejder vi alle hårdt på at opbygge vores publikum, skabe tillid og synlighed. Vi kæmper alle med at finde de rigtige ord til at formidle vores betydning. De fleste af os er meget bevidste omkring vores egen nødvendighed. Men hvordan kan vi forklare den? I en pæn indpakning? Alle disse spørgsmål gør os til øer. Vi i branchen har det med at arbejde virkelig hårdt på at gøre vores egen lille ø beboelig og attraktiv, så vi bliver lidt selvoptagede (for at sige det lidt diplomatisk). Samarbejder er det ene sted, hvor vi forbinder os med andre på vores egne præmisser. Et godt samarbejde har et fælles mål. Det får os til at se os selv i andre. Det forbinder øerne. Og fordelene er, at vi føler os mindre alene. Men også at vi kan dele tilliden. Institutionerne har opbygget tillid hos deres publikum og denne tillid fordobles. Eller i dette tilfælde tredobles.

Den anden måde at betragte samarbejder på er lidt mere kompleks. Et samarbejde kan skabe en ny ø. Hvis vi arbejder sammen om et fælles mål, vil vores anstrengelser gøre os opmærksomme på nye ting, nye ting i vores egne institutioner. Og med den rigtige indstilling og investering opstår nye muligheder.

Derfor er samarbejder så vigtige. Kort sagt. Det er en effektiv måde at dele hinandens publikummer. Men det er også den perfekte måde at tænke nye tanker på. Og vi har desperat brug for nye tanker. Nye strategier.

For at sige det endnu mere enkelt. En plus en er to. Og nogle gange tre.”
– Danjel Andersson, Direktør og kunstnerisk leder af Dansehallerne